Healthy vegan food lunch, top view. Vegetarian dinner table, people eat healthy food. Salad, sweet potato, vegan cake, vegetables on a white background.

Het veganistische dieet, een gids voor beginners

Het veganistische dieet is erg populair geworden. Steeds meer mensen hebben om ethische, milieu- of gezondheidsredenen besloten veganistisch te gaan. Als het goed wordt gedaan, kan een dergelijk dieet verschillende gezondheidsvoordelen opleveren, waaronder een tailleband van de trimmer en een verbeterde controle van de bloedsuikerspiegel. Niettemin kan een dieet dat uitsluitend op plantaardig voedsel is gebaseerd, in sommige gevallen het risico op tekorten aan voedingsstoffen vergroten.

Veganisme wordt gedefinieerd als een manier van leven die probeert alle vormen van uitbuiting en wreedheid van dieren uit te sluiten, of het nu gaat om voedsel, kleding of enig ander doel.

Om deze redenen is het veganistische dieet verstoken van alle dierlijke producten, inclusief vlees, eieren en zuivelproducten.

Mensen kiezen om verschillende redenen voor een veganistisch dieet.

Verschillende soorten veganistische diëten

Er zijn verschillende soorten veganistische diëten. De meest voorkomende zijn:

Veganistisch dieet voor hele voedingsmiddelen: een dieet dat is gebaseerd op een grote verscheidenheid aan hele plantaardige voedingsmiddelen zoals fruit, groenten, volle granen, peulvruchten, noten en zaden.

Veganistisch dieet met rauw voedsel: een veganistisch dieet op basis van rauw fruit, groenten, noten, zaden of plantaardig voedsel gekookt bij temperaturen onder 48 ° C (1).

80/10/10: Het 80/10/10 dieet is een rawfood veganistisch dieet dat vetrijke planten zoals noten en avocado’s beperkt en in plaats daarvan voornamelijk afhankelijk is van rauw fruit en zachte groenten. Wordt ook wel het vetarme, rauwkost-veganistische dieet of het fruitige dieet genoemd.

De zetmeeloplossing: een vetarm, veganistisch dieet met veel koolhydraten, vergelijkbaar met 80/10/10, maar dat zich richt op gekookt zetmeel zoals aardappelen, rijst en maïs in plaats van fruit.

Rauw tot 4: Een vetarm veganistisch dieet geïnspireerd op de 80/10/10 en zetmeeloplossing. Rauw voedsel wordt tot 16.00 uur geconsumeerd, met de optie van een gekookte plantaardige maaltijd voor het diner.

Het bloeiende dieet: Het bloeiende dieet is een veganistisch dieet met rauw voedsel. Volgers eten plantaardig, heel voedsel dat rauw is of minimaal gekookt bij lage temperaturen.

Junkfood veganistisch dieet: een veganistisch dieet dat geen plantaardig voedsel bevat en sterk afhankelijk is van nepvlees en kaas, friet, veganistische desserts en ander zwaar verwerkt veganistisch voedsel.

Your email address will not be published. Required fields are marked *