Categories
Fashion

De tweede komst van de hippie

In januari kwamen, onder leisteengrijze Parijse luchten, de bloemenkinderen tevoorschijn. Ze liepen door een lichte motregen in patchworkbroeken en sandalen. Van koeienhuid, haakwerk, corduroy en vesten. Ze droegen halsdoeken, tunieken en kralenjuwelen, tuinhandschoenen en jellyschoenen, outfits die schijnbaar aan elkaar geplaveid waren door de afdankingen van generaties die eerder waren.

Dit was de tweede herencollectie van Bo-dee. De bredere thema’s van de herencollecties Herfst / Winter 2020 waren onder meer histrionisch leer, gladde kleermakerij en ruige wol, maar bij Bode was de sfeer trots, elegant … ver weg. “Ik hou niet zo van moodboard”, legt ze telefonisch uit New York uit, haar stem langzaam maar zeker. “Ik begin de collectie meestal met een hele reeks inspiratiestoffen, technieken, vintage, weet je, wat dan ook …”

Bode is bekend geworden door haar gebruik van vintage stof en Amerikaanse ephemera: ongeveer 40 procent van de voorraad is gemaakt van antieke stoffen. Ze hebben een ‘echte vrouwelijke geschiedenis die intrinsiek is’, zegt ze. “Meestal is het door vrouwen gemaakte kleding voor thuis – quilten, repareren, appliqueren – veel historische technieken die anders niet zo vaak in kleding worden gebruikt, vooral niet in herenkleding.”

Mensen voelen zich vreemd als ze het merk dragen, legt Bode uit. Klanten hebben contact met haar opgenomen om te zeggen dat ze in slaap vallen in de jassen. Er hangt een wazige nostalgie in de kledingstukken van Bode. In tegenstelling tot streetwear en sportkleding en kleermakers- en lelijke trainers en al het andere waar iedereen nu in koopt, zouden ze bij Woodstock niet misplaatst hebben gekeken.

Een karwei-jasje, met de hand bedrukt en geborduurd met paddenstoelen en vredessymbolen en hennepbladeren – die doet denken aan het beroemde Nudie-pak van Gram Parsons – is gemaakt van biologisch katoen en “zongebleekt met aardezout”. De Polite Pullover, in een corduroy van nature gebatikt met meekrap en babul boomschors, is versierd met met de hand gehaakte details.

Elders kan Online Ceramics uit Los Angeles een groot deel van de eer op zich nemen voor de hausse in tie dye. Ze maken onder andere met de hand gelimiteerde tie-dye T-shirts met gekke graphics en trip-powered, non-sequitur slogans die enorm populair zijn gebleken bij streetwear-kinderen en hun verschillende goden, zoals acteur Jonah Hill en Quavo van de rap trio Migos. Online Ceramics heeft officiële merchandise gemaakt voor Dead & Company – de band die bestaat uit overlevende Grateful Dead-leden en John Mayer – maar je kunt ook rare T-shirts en sweats kopen zonder muzikale affiliatie.

Deze trend voor psychedelische tinten en vormen uit de jaren zestig is overgestapt op de reguliere mode. Etro’s SS’20-collectie bevat Azteekse poncho’s, paisley-veldjassen en zelfs dromenvangerkettingen.

Maar de terugkeer van de hippie wordt niet alleen aangekondigd door clobber. Ik denk dat het grote verschil tussen toen [de jaren zestig] en nu is dat het voelt om terug te keren naar dingen die ambachtelijk, speciaal, nostalgisch en uniek zijn

En het is ook vooruitziend. Onnodige consumptie heeft tegenwoordig een slechte reputatie en Bode et al. Zijn hier om vrijzinnige fashionista’s te dienen. “Ik denk dat we echt een verandering hebben gezien”, zegt Bode. “Ik denk dat ons merk mensen in staat stelt anders naar materialen te kijken en te begrijpen wat het betekent om iets te bewaren, of wat het betekent om de geschiedenis van een kledingstuk of van een textiel te kennen en dat als waardevol te zien.”

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *